In de jaren tachtig werd er een gestandaardiseerde meetmethode voor brandstofverbruik en CO2-uitstoot van auto’s ingevoerd. Deze zogeheten NEDC-methode lag de laatste jaren echter danig onder vuur: de verschillen tussen test en praktijk waren te groot. Ook was er te veel ruimte om de laboratoriumtests zodanig te beïnvloeden dat de resultaten gunstiger uitvielen dan de werkelijke waarden. Sinds september 2017 is er daarom de nieuwe WLTP-verbruikstest, waarbij WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure.
Belangrijkste verschillen NEDC en WLTP
De testsessies in het kader van WLTP zijn langer en omvatten meer testvariabelen. Hierbij kunt u onder meer denken aan verschillende afstanden, snelheden en omgevingstemperaturen. Verder kijkt men in een WLTP-test ook naar de invloed van de verschillende opties die autofabrikanten aanbieden. Naast deze laboratoriumtests gaan de testauto’s de weg op voor een zogeheten RDE-test (Real Driving Emissions). Tijdens deze tests meet men de uitstoot van schadelijke stoffen direct op de weg. Zodoende ontstaat een duidelijk beeld van de werkelijke uitstoot van de auto.
Overgangsperiode NEDC en WLTP
De nieuwe automodellen die sinds september 2017 op de markt zijn verschenen, hebben zo’n WLTP-test al doorlopen. Bestaande modellen die nog volgens de NEDC-norm zijn getest, hoeven nu nog niet opnieuw te worden getest. Maar… dat gaat per 1 september 2018 veranderen. Vanaf die datum is de WLTP-test verplicht voor alle nieuw verkochte auto’s. Daarop is één uitzondering: de uitlopende series waarvan een nieuwer model zeer binnenkort wordt geïntroduceerd. Vanaf 1 september 2019 moeten álle nieuw verkochte auto’s een WLTP-test ondergaan voor ze op de markt komen.
CO2-uitstoot en de BPM
De hoogte van de Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) wordt bepaald aan de hand van de gemeten CO2-uitstoot van de auto. Dit betekent dat de CO2-waarde ook de consumentenprijs - en, in het geval van zakelijk gebruik, de fiscale bijtelling - bepaalt. De WLTP-test zal een hogere CO2-uitstoot vaststellen dan de aloude NEDC-test: het hierboven genoemde verschil tussen test en praktijk wordt veel kleiner.
Wordt de auto duurder?
Omdat het als onrechtvaardig wordt gezien om automobilisten meer te laten betalen omdat de testmethode is verbeterd, is er een omrekenmethode ontwikkeld. Met deze omrekenmethode - CO2mpas genaamd - worden de WLTP-resultaten omgerekend naar NEDC-waarden. Zodoende blijven in Nederland de huidige BPM-tabellen tot eind 2018 gelden. Maar hoe het plaatje er per 1 januari 2019 uit gaat zien, is tot nu toe niet bekend. Als de WLTP-resultaten leidend worden, leidt dat sowieso tot hogere autoprijzen. De autobranche is daar niet gelukkig mee en inmiddels praten BOVAG en RAI Vereniging met het ministerie van Financiën om tot een oplossing te komen. Doel van beide organisaties is dat de gemiddelde BPM voor nieuwe auto’s niet stijgt. Tegelijkertijd is de autobranche zich ervan bewust dat dat niet voor elk merk en elk model kan gelden: de verhouding tussen de gemeten CO2-waarden in de NEDC- en de WLTP-test zal nu eenmaal per auto verschillend zijn.
Bron: RAI Vereniging, Bovag